mat och plantor

God kväll igen..Bilden från ljusglimten..Tycker dom är så fina dessa bilder.:Har inte sytt heller så jag har inget nytt att visa..Kunde inte se några bilder Cina..Förstår hur sonen tänker med tanke på "dramaten"...hahah..Man har ju tro det eller ej..varit ung och generad en gång också..haha..
Min dag har varit ok.:Men jag har allt lite ont i bålen idag..Tror det är från den vådliga promenaden igår..Inte promenaden i sig.:Men när jag fick skjuta "dramaten" vagnen framför mig så fick ju bålen jobba också..Så jag tror det är det jag känner..Går det inte över får jag väl fråga doktorn..Thelma och jag har varit ute en sväng idag..Vi gick ner till stranden utan hundar idag..Så det blev den stora "officiella" stranden idag..Det är konstigt tycker jag..för den är så himla fin..Men aldrig att jag har sett särskilt mycket folk där..Om det har varit mycket så kanske det har varit ett tiotal familjer..Det är lite synd tycker jag..Tänk att ha en strand så nära och inte nyttja den..Men alla är olika..När jag kom hem så gjorde jag min meditation ..Sen skulle Foss till handelsträdgården..Vi skulle beställa kantsten till rabatten och grus och jord och jag vet inte allt..Under köksfönstret ska jag ha lite kryddor.:Men jag fick fram en bok om kryddor...och de kryddor jag vill ha kan jag ju inte sätta ut nu..haha..Så det blir till att vänta..Men jag fick ändå köpt lavendel..som luktar så gott..persilja..Har ingen aning om man kan sätta ut den nu och om den överlever..haha..Gräslök hade jag inne i köket så den åker ut nu..Köpte mint..det äter dom som tokiga här..Men den får vi begränsa för annars har vi mint i hela trädgården sen.:För den sprider sig nåt hejlöst..Och så himla roligt är det inte att rensa varken ogräs eller mint ..Fast fördelen är ju att man kan äta upp minten då..haha.:Man får se det positiva i allt..haha..Köpte lite jord också till mina krukväxter..vet väl att det inte är rätt tid att plantera om.:Men det struntar mitt glada hjärta i..För det tänker jag göra ändå.För det behövs..Krukorna är för små..NÄ..växterna är för stora..haha..Hur som helst..Jag har också lagt in vitlök idag..Mycket gott..Skalade och kokade två vitlökar i lättsaltat vatten i ca.5 min.Sen blandade jag 1dl.vatten..1dl..olivolja...1dl.äppelcidervinäger..2tsk.socker och 2tsk.salt tre lagerblad..tror jag..la allt i en kastrull och lät det sjuda under lock i 5-10minuter.Sen fick det svalna och sen la jag upp det i en burk..mums..Har också lagt in lite färsk gurka..Och häromdagen gjorde jag syltad ingefära..Det är sött och gott..Inte för att jag är någon matmamma..Men ibland klickar det till i hjärnan och jag får sån lust att fixa ..Så även idag till middag..Då fick jag för mig att jag skulle ha köttfärsfylld paprika till middag..För min del blev det qorn då eftersom jag inte äter kött..Men det var gott..Fyller paprikan med färsen ..sen får det koka i tomatsås..i en timme..Det luktar så himla gott när man kokar paprikan..SÅ till och med Foss åt av det..Hade liksom tänkt ha det i morgon också..Men det är klart han fick äta..Han äter ju i mitt tycke himla dåligt.haha..Han lagar sin mat själv och jag min eftersom vi äter så olika..haha..Sen har jag faktiskt inte gjort så mycket mer idag ..heller..haha..Men jag tar mig den friheten igen..Jag gör det jag har lust med.Får ju säga att jag har "tur" på det viset..Att jag förfogar över min tid..Nu drar det mot sängen...Och imorgon får jag ta nya tag..Då kommer också sten och allt grus osv..till trädgården..SOm inte är så stor..men jag ser fram mot att få ordning på det..Även om inte jag gör det..Men jag kan ju vara med och tala om för Foss hur han BÖR och SKA göra..hahaha..Nä jag gör inte det..För det begriper han bätre än vad jag gör.:Men sen när det kommer till plantor och växter..då ska jag vara med..Ja det var väl allt för idag kan tänka..Till nästa gång...njut av livet..Kram/Lena

Kommentarer
Postat av: annik

Inlagd vitlök????? Det var det värsta. Det är nog kanske i starkaste laget för mig, men paprikan lät god!

Åh, vad du är duktig att sy. Du skulle jobba med heminredning. Fint har du hemma också.

I dag har jag avsagt alla lektioner. Jag orkar inte. Tar med mig Chiara ut i parken och spelar boll. Jag är den enda "tanten" som leker i hela Rom, tror jag (eller kanske det finns någon annan svensk toka någonstans häromkring). De italienska mammorna sitter fint på parkbänkarna och pratar.

tusen kramar sköt om dig

Annika

2008-08-28 @ 17:35:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0